Effektiva tips till att bli av med tröttheten

Eftersom jag inte tror att jag är ensam med att känna mig trött mer än vad jag känner mig pigg tänkte jag dela med mig av en lista jag framställt till hur man kan bli piggare. Vissa tips mer självklara än andra, men alla tips i listan är saker som hjälper mig...när jag håller dem haha!
 
1. Sov ordentligt
Man behöver runt 8 timmars sömn för att kunna hålla sin energi uppe varje dag. Extra bra är det om du hittar en bra sovrutin. Kroppen är tacksam för rutiner, dvs att lägga sig och gå upp vid ungefär samma tid varje dag. Självklart förstår jag däremot att det många gånger är helt omöjligt.
 
2. Undvik koffein
Koffein är kvar i kroppen runt ett halvt dygn. För att undvika att koffein skall göra det svårare att somna eller varva ner är det bra att unvika koffein helt för att hålla en jämn energinivå hela dagen. Är du en kaffeälskare, är mitt tips att hålla sig ifrån koffein efter lunch istället för hela dagen.
Bildresultat för no coffee
 
3. Rör dig mer
Träning bidrar inte bara till att man får energi utan bidrar även till att man blir lugnare och får lättare att somna på kvällen. Träna dock inte för tätt inpå att du skall gå och lägga dig då kroppen har svårt att varva ner direkt efteråt. När jag säger att man skall röra på sig mer pratar jag inte bara om att gå ut på en lång löprunda eller gymrunda utan det kan räcka med en promenad eller att stretcha lite hemma.
 
4. Ät regelbundet under dagen
Ät både regelbundet och bra under hela dagen för att hålla en jämn energinivå. Protein hjälper att minska mängden Serotonin som gör dig trött. Ibland under vinterhalvåret kan det även vara bra att äta kosttillskott, gå till Apoteket och berätta om din situation så hjälper dem dig.
 
5. Ta vara på dagsljuset
Detta tips går att koppla ihop med tips nummer 3. Ta en promenad utomhus och ta vara på dagsljuset samtidigt som du rör på dig. Under vinterhalvåret får man inte lika mycket D-vitamin och får istället komplettera med mat eller kosttillskott. Mat som innehåller mycket D-vitamin är fet fisk och mejeriprodukter. Du bör dock sträva efter att vara ute så mycket som möjligt och inte bara förlita dig på din kost.
 











Kom ihåg mig?
Sanna Dymling, 1999, Göteborg Spela minigolf, fotografera, pussas & träna på gym